Turnul Eiffel a fost construit in perioada 1887-1889 si a fost inaugurat pe 31 martie 1889. Este cel mai raspandit simbol al Frantei la nivel mondial si este una dintre principalele atractii turistice, cu peste 5 milioane de vizitatori in fiecare an.

Turnul are 300 m inaltime, excluzand antena din varf, ce mai adauga 20 de metri, si o greutate de peste 10.000 de tone.

Cand a fost construit era cea mai inalta cladire din lume. Intretinerea turnului include utilizarea a 50 de tone de vopsea maro inchis, la fiecare 7 ani.

Depinzand de temperatura aerului, Turnul Eiffel isi schimba inaltimea cu cativa centimetri datorita contractiei si dilatarii aliajului de metale.

A fost construit ca un memoriu la 100 de ani de la revolutia franceza cu ocazia targului mondial din Paris in anul 1889.

Autorii proiectului au fost inginerii Emile Nouguier,Maurice Koechilin cu arhitectul Stephen Sauvestre, toti angajati ai firmei conduse de Gustave Eiffel.

Turnul are 3 nivele: accesul publicului la primul si al doilea nivel se poate face atat pe scari, cat si cu liftul, in schimb accesul la ultimul nivel se face exclusiv cu liftul.

Simbolul Parisului, Turnul Eiffel, a fost realizat dupa o tehnologie descoperita de inginerul roman Gheorghe Panculescu.

Dupa ce a absolvit cursurile Politehnicii din Zürich, inginerul Panculescu ajunge sa lucreze in cadrul Companiei Eiffel la recomandarea marelui poet Vasile Alecsandri.

In anul 1878, Panculescu revine in tara pentru a construi calea ferata Bucuresti – Predeal. In acea perioada, inginerul inventeaza un sistem de imbinare a traverselor de cale ferata, care avea sa revolutioneze constructiile metalice.

Astfel, datorita metodei de montare a sinei pe traverse in afara spatiului caii ferate, Panculescu a reusit sa termine lucrarea concesionata in mai putin de un an, desi termenul era de aproape cinci ani.

Impresionat de proiectul inginerului roman, Alexandre Gustave Eiffel se deplaseaza special la Valenii de Munte in Romania pentru a-l intalni pe Panculescu, cel care avea sa devina inspectorul general al Cailor Ferate Romane. Eiffel a vrut sa vada tehnologia folosita de acesta la montarea caii ferate.

In 1879, in casa unde se afla acum Muzeul „Nicolae Iorga”, francezul a fost gazduit de Panculescu si a fost impresionat de geniul romanului.

Aici, Eiffel i-a vorbit gazdei despre proiectul sau, inaltarea unui turn iesit din comun, la Paris, pentru Expozitia Universala din 1889.

Impreuna au discutat despre adaptarea tehnicii la constructia turnului, folosind subansamble metalice, confectionate la sol si asamblate dupa aceea, pe masura ce se inalta lucrarea.

Profesorul Eugen Stanescu de la Muzeul de Istorie si Arheologie s-a numarat printre putinii cercetatori ai acestui inedit episod.

A calatorit in Franta anume pentru a studia cat de cunoscut este aportul inginerului roman la ridicarea simbolului orasului luminii.